מיומנויות למידה

בקובץ זה בחרנו להציג בפניכם מספר כלים מרכזיים אשר הליכה לפיהם עשויה לקרב אתכם לקראת הצלחתכם בבחינות.
קריאה נעימה!
צוות המכינה

משמעת עצמית
משמעת עצמית הנה היכולת לעמוד ביעדים שהצבת לעצמך על אף גורמים מעכבים!
אל תשאל את עצמך האם אתה מתאמץ מספיק, שאל את עצמך האם אתה עומד במטרות שלך

אחריות אישית
למידה יעילה הנה למידה בה אתה הוא זה שלוקח את המושכות תוך מעורבות אישית.

תלמידים מצליחים הם אותם תלמידים אשר לא מסתפקים במינימום. כך למשל, תלמידים אלו, בבואם לקרוא חומר לימודי, תמיד ישאלו את עצמם: 'האם אני מבין באמת את מה שקראתי, ועד הסוף??' ואז יענו לעצמם במלוא הכנות! אם לא הבנתי את הכל עלי למצוא דרך טובה להשגת הבנה מקסימלית של החומר. כך למשל, ניתן לפנות שוב למורה ולא להתבייש, ליועצת המכינה, ל חונך אישי או לחבר וכיו"ב.

הכנות ללמידה
- האווירה… דאג לשגרת יום קבועה : למד באותם זמנים ובמקום קבוע.
מקום הלימודים צריך להיות מאוורר, מואר, נוח, וללא הסחות כגון טלוויזיה, טלפון, חברים וכו'.

- ריכוז…
לכל אדם טווח ריכוז המאפיין אותו- זהו משך הזמן המקסימאלי שאתה מסוגל להקדיש ברציפות לקריאה או לפתרון תרגילים, ועדיין להישאר מרוכז.
הסימנים לירידה בריכוז הם כשאתה קם מהכיסא כל כמה דקות, מסתובב ומחפש דברים אחרים לעשות. אפשרות אחרת היא שאתה ממשיך לשבת, אבל אחרי שסיימת לקרוא אתה המבין שלא קלטת כלום. אתה פשוט לא שם!
נצל את טווח הריכוז שלך ללמידה!!! כאשר הריכוז יורד נצל אותו להפסקה/עיסוקים אחרים.

המרדף אחרי השעון
גורם הזמן במכינה הוא קריטי. כל סמסטר נמשך כ- 14-16 שבועות, וקצב הלימודים הנו מהיר ועמוס. עמידה בזמנים ויכולת התמדה הן גורמים מכריעים בדרך להצלחה.
עליך לחלק את המאמץ בין כל המקצועות השונים ולפנות זמן לחיים שמחוץ ללימודים, זאת על מנת שלא תגיע מותש לתקופת הבחינות.

על מנת להגיע לכדי ארגון זמן יעיל, יש צורך ב:
מודעות עצמית להרגלים שלך.
תכנית פעולה (תכנון זמן) .
ביצוע התוכנית תוך התגמשות בהתאם למצב.
התאם את תכנון הזמן שלך לחלקי היום שבהם אתה יעיל יותר (מרוכז).

זכור!כל אדם פועל ביעילות משתנה בזמנים שונים.

תהליך הלמידה
תהליך הלמידה מורכב משלושה שלבים עיקריים:

קלט-
* למידה בכיתה

* קריאה

* צבירה של ידע באופן לא מסודר.

עיבוד וארגון-
* עבוד וארגון החומר באמצעות סיכומים, טבלאות, גרפים, תרשימי זרימה.

פלט-
* מבחן

* עבודה

* תרגיל

בכל אחד משלבי הלמידה יש מיומנויות שיכולות לשפר את הלמידה!

למידה בכיתה

ישיבה:
דאג לתנאים פיזיים נוחים. הימנע מרעב ועייפות, שב במקום נוח.

כדאי לשבת במקום קבוע, כך יתקשר המקום עם למידה.

הקשבה:
מורים "מסמנים" בדרכים שונות, שהם אומרים משהו חשוב,

למשל: חוזרים על משפט, מגבירים את הקול, כותבים על הלוח,

משתמשים במילות מפתח כמו: " ולכן", " לסיכום", ועוד.

שים לב לרמזים אלו!

שאילת שאלות:
נמצא שזוכרים טוב יותר כאשר מקשיבים בשיעור מתוך עמדה של שאילת שאלות ולא מקבלים את דברי המורה כמובנים מאליהם.

חשוב לזכור!

תלמידים שאינם מגיעים לשיעורים צריכים ללמוד הרבה יותר לקראת המבחן ועדיין יגיעו פחות מוכנים!

למידה בבית

בנוסף על שעות הלימוד בכיתה, חשוב להקדיש זמן לעיבוד ולהפנמת החומר בבית!

קריאה פעילה:

לפני שאתה מתחיל לקרוא- עבור על הכותרות וכותרות המשנה על מנת לקבל תמונה ראשונית על הקטע.
הדגש מילות מפתח ומשפטים חשובים בזמן הקריאה עצמה או רשום הערות בשולי הטקסט.
אם אתה עייף או מנותק הפסק את הקריאה. זכור המטרה היא לא להקיף מספר רב של עמודים, אלא להבין ולזכור לטווח ארוך.
ארגון החומר הלימודי:

שיטות לארגון החומר מותאמות לחומר הנלמד:

בניית טבלה.
אמצעים גרפיים – תרשים זרימה.
זיכרון ועיבוד החומר:

על מנת להבין את החומר טוב יותר ולזכור אותו לטווח הרחוק

ל

עיבוד- רק לא ללכת לאיבוד !

א מספיק לקרוא אותו בלבד! יש ללמוד אותו בדרך פעילה

שיטות לעיבוד החומר:

ידוע שאנו זוכרים מידע שיש לו משמעות בעבורנו. נסה להפוך את החומר למשמעותי בעבורך על-ידי אסוציאציות, השוואה לידע קודם, גיבוש עמדה אישית בנוגע לחומר, שימוש בהומור וכו'.
סכם וארגן את החומר בצורה ויזואלית- ערוך טבלאות, תרשימי זרימה, שרטוטים וכד'.
נסה לחזור על הכתוב במילים שלך בכתב או בע"פ.
למד עם חבר כאשר אחד מקשיב אחד מסביר, ולהיפך.
שאל שאלות על החומר ונסה לענות מבלי להסתכל.
תמצת את הכתוב בנקודות עיקריות.
ולסיכום…

הרגלי למידה נכונים הנם מפתח להצלחה בלימודים. חשוב לשים לב להרגלי הלמידה שלך ולסגל לעצמך את דרכי הלימוד היעילות עבורך (במיוחד לאלו מבנינו שלא למדו זמן רב…).

חוברת זו הביאה מספר עצות לתחילת הדרך אשר ידונו בהרחבה בשיעורי מיומנות למידה. מידע נוסף בנושא ניתן לקבל מצוות המכינה.

בהצלחה!!!

Comments are closed